نور آفتاب و انجماد، بطری‌های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند! تداوم رگبار و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجت‌الاسلام والمسلمین زرندی به سِمت ریاست کل دادگستری استان خراسان رضوی منصوب شد آغاز ثبت نام کلاس اولی‌ها از امروز چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان دقیق افزایش حقوق مستمری‌بگیران اعلام شد | حداقل «حقوق» بازنشستگان تامین اجتماعی؛ ۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان برخورد پراید با تریلی در گناباد یک فوتی و سه مصدوم داشت خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیز‌هایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید مصرف کیک و بیسکوئیت‌ را به این دلیل قطع کنید ۹ توصیه ایمنی مهم آتش نشانی در پی بارش باران و وزش باد شدید در مشهد (۱۸ اردیبهشت) چرا نباید از فروشنده‌های سیار غذا بخریم؟ نشستن بیشتر از ۵ ساعت؛ افزایش ۲ سانتی‌متری دور کمر را به دنبال دارد اگر پنیر زیاد مصرف کنیم چه اتفاقی برایمان می‌افتد؟ هندوانه پخته سنگ کلیه را پودر می‌کند + نحوه تهیه مجازات حبس از ۲ تا ۵۸ سال برای شاهدان دروغگوی دادگاه‌ها
سرخط خبرها

چند واقعیت جالب درباره پشه‌ها | نیش پشه نخوری!

  • کد خبر: ۱۰۹۲۶۸
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
چند واقعیت جالب درباره پشه‌ها | نیش پشه نخوری!
اگر در هوای گرم خوراک پشه‌ها شدید و از خارش بدنتان کلافه هستید، خواندن حقایقی جالب درباه آن‌ها باعث می‌شود کمتر خودتان را در معرض نیش پشه‌ها بگذارید.

سراج‌الدین شاهرودی | شهرآرانیوز؛ اگر در هوای گرم خوراک پشه‌ها شدید و از خارش بدنتان کلافه هستید، خواندن حقایقی جالب درباه آن‌ها باعث می‌شود کمتر خودتان را در معرض نیش پشه‌ها بگذارید.

۲
پشه ماده در هر بار گزش بیش از دوبرابر وزن خود خون می‌مکد. چنانچه گیرنده‌های شکم پشه ماده غیرفعال شوند، آن‌قدر خون می‌مکد تا منفجر شود!

۱۰۰
اگر بدانید یک پشه چقدر عمر می‌کند، شاید دلتان به رحم بیاید و بگذارید بزند! طول عمر پشه نر در حدود یک‌هفته و زندگی پشه ماده هفت تا صد روز است.

علت خارش جای نیش پشه چیست؟

علت اینکه نیش پشه درد ندارد، این است که نیش پشه بسیار دندانه‌دار است و با سوزن آمپول که سطحی هموار دارد، متفاوت است. دندانه‌دار بودن نیش پشه سبب می‌شود تا تعداد نقاط تماس آن با پوست بدن به حداقل برسد و اعصاب حسی کمتری تحریک شود.
پشه ماده هنگام مکیدن خون از طریق بزاق خود ماده‌ای ضدانعقادکننده خون ترشح می‌کند تا خون هنگام مکیدن لخته نشود.
پروتئین بزاق پشه موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود. خارش، تورم و قرمزی محل گزش به همین علت پدید می‌آید.

اگر عرق کردید، خوراک پشه‌ها هستید!

در حدود صد ترکیب فرار از بازدم و چهارصد ترکیب شیمیایی از پوست انسان متصاعد می‌شود که پشه‌ها توان شناسایی آن‌ها را دارند. مهم‌ترین این مواد دی‌اکسیدکربن بازدم و اسید لاکتیک عرق است؛ بنابراین پس از فعالیت بدنی که تولید این مواد افزایش می‌یابند، شناسایی شما برای پشه‌ها آسان‌تر می‌شود. مصرف غذا‌های غنی از پتاسیم و نمک نیز تولید اسید لاکتیک را افزایش می‌دهد. اسید اوریک، فنول و آمونیاک نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. هنگامی که شما از حرکت بازمی‌ایستید (هنگام خواب) غلظت دی‌اکسیدکربن در اطرافتان افزایش می‌یابد و پشه‌ها آسان‌تر شما را ردیابی خواهند کرد.

پشه ات را قورت بده!

بلعیدن پشه در محیط‌هایی که پشه‌ها زیاد هستند، معمولا به‌صورت ناخواسته روی می‌دهد. این کار هیچ‌گونه عوارضی ندارد، مگر آنکه خود پشه دارای آلودگی شدیدی باشد که احتمال آن خیلی کم است.

لباس‌های روشن بپوشید

رطوبت، رنگ و تحرک در شما نیز در جلب پشه‌ها تأثیرگذار است. پشه‌ها به رنگ آبی علاقه‌مندند. پوشیدن لباس‌های تیره و مشکی با جذب بیشتر نور و انرژی گرمایی، پشه‌ها را بیشتر به سوی شما جلب می‌کند؛ برعکس لباس‌های روشن. هنگامی که شما حرکت می‌کنید، پشه‌ها مطمئن می‌شوند که شما زنده هستید؛ بنابراین جذبتان می‌شوند.

خوش‌بو باشید تا نیش نخورید!

برخی شامپوها، صابون‌های معطر، عطر و ادکلن‌ها بوی طبیعی بدنتان را می‌پوشاند و برخی نیز آن را تشدید می‌کند (مثل رایحه میوه‌ها و عطر گل‌ها).
پشه ماده می‌تواند از فاصله سی‌متری بوی شما را حس کند.

پشه‌ها می‌توانند ایدز را منتقل کنند؟

افرادی که گروه خونی‌شان «اُ» است، بیشتر گزیده می‌شوند.
ویروس اچ‌آی‌وی، عامل بیماری ایدز، نمی‌تواند به‌وسیله پشه‌ها منتقل شود. زیرا این ویروس در بدن پشه‌ها مانند غذا هضم می‌شود. همچنین این ویروس در گزش پشه به مقداری نیست که بتواند بیماری ایدز را سرایت دهد. برای انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از فرد آلوده به فرد سالم به ۱۰ میلیون پشه ماده نیاز است که فرد آلوده و پس از آن آن فرد سالم را نیش بزنند.

محل تولد پشه‌ها کجاست؟

هر مکان یا شیئی که آب را در خود نگه دارد و باعث تجمع آب شود، محل مناسبی برای تخم‌ریزی پشه‌هاست. محل‌های تخم‌ریزی پشه‌ها می‌تواند جوی آب، گلدان، حفره درختان، سینی زیر کولر، جعبه و کارتن، کف‌شوی و چاهک، فلاش‌تانک توالت، سیفون گلویی زیر دست‌شویی، قوطی کنسرو، بشکه، حوضچه، استخر، گودال، باتلاق، آب‌انبار، تایر مستعمل، ناودان و ... باشد.

چگونه از شر پشه‌ها خلاص شویم؟

برای نابودساختن لارو پشه‌ها می‌توان از حشره‌کش‌های ویژه استفاده کرد. حشره‌کش‌ها سمی و سرطان‌زا هستند؛ بنابراین تصور نکنید استنشاق آن‌ها آسیبی به شما نمی‌رساند. ریختن روغن در محل تخم‌ریزی روی سطح آب، لارو‌ها را می‌کشد. زیرا دیگر لارو‌ها نمی‌توانند تنفس کنند. استفاده از ماهی در حوضچه‌ها نیز بسیار مؤثر است.

مواد دورکننده حشرات

ماده‌ای به‌نام «Deet» یکی از مواد مؤثر در دفع حشرات است که به‌صورت اسپری، لوسیون و کرم موجود است. این ماده حس بویایی حشرات را مختل می‌کند. «permethrin» نیز بسیار مؤثر است، اما نباید آن را روی پوست مالید، بلکه روی لباس یا پشه‌بند اسپری می‌شود. این مواد را برای کودکان زیر شش ماه استفاده نکنید. مواد دفع‌کننده حشرات را فقط در خارج از منزل به‌کار ببرید و هنگام بازگشت به خانه، آن را کاملا با آب و صابون از روی پوست بدنتان پاک کنید. همچنین دورکننده‌ها نباید روی زخم باز یا خراشیدگی پوست استعمال شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->